26-9-2019


Wat te doen met talent?

We kunnen ons het nauwelijks voorstellen: waar menige organisatie zich voornamelijk mee bezighoudt, al dan niet oprecht als gevolg van een economische dip, met het laten afvloeien van personeel, zal de jacht naar talent onontkomelijk weer de kop opsteken. Het is slechts even een luwte waar we midden in zitten. En die luwte kan maar beter gebruikt worden. Straks hebben we het weer te druk, en jagen we in de waan(zin) van de dag verhit en zonder plan achter alles en iedereen aan.
 

Talent boeien of binden

Talent is en blijft schaars. Iets wat schaars is, verdient een juiste aanpak en behandeling. Talent heeft het voor het kiezen, maar moet wel degelijk gekozen worden. Waar wordt talent nu door geboeid? Voor organisaties draait het vanaf nu om drie, onderling met elkaar verbonden zaken: arbeidsrelaties, reputatie management en talentmanagement. Een soort “heilige” drie-eenheid als het ware.
 

Veranderende arbeidsrelaties

Er zullen andere vormen van samenwerking moeten komen, naast het traditionele loondienst verband en tijdelijk/interim. Het één boeit talent vaak niet, het ander is te duur. De werkgever die talent wil boeien is creatief genoeg om een scala aan alternatieve mogelijkheden te kunnen bieden. Daarvoor is het wel nodig om “out of the box” te denken en gebaande paden te durven verlaten.
 

Reputatiemanagement

Alles over een bedrijf en haar medewerkers is in toenemende mate terug te vinden is op internet. Goede, maar ook foute zaken. De nieuwe generatie talenten maakt maximaal gebruik van social media. Nieuws wordt razendsnel gedeeld en overal gepubliceerd. Dan gaat het over van alles, van salarissen tot beoordelings- of sollicitatiegesprekken. Is dat erg? Welnee. Het dwingt tot verscherping, maar levert vervolgens ook wat op. Zaken als reputatie, imago en cultuur zullen steeds waardevoller voor bedrijven worden, en zijn in tegenstelling tot andere zaken niet kopieerbaar en bieden daarom mogelijkheden tot concurrentievoordeel.
 

Talentmanagement

Talent aantrekken is één, behouden twee. We zeiden het al eerder: boeien is het sleutelwoord. We investeren in kennis en in creativiteit, en zullen dus ook moeten zorgen dat het rendeert. Omdat hun prioriteiten veranderen, o.a. naar zingeving, creativiteit, ontwikkeling en vorm van de relatie, zullen we ons ook daarmee bezig moeten houden. Tijd, aandacht en nakomen van wat je belooft, worden meer dan ooit essentieel. Binden werkt alleen als je talent weet te boeien. Boeien met technologie, boeien met innovatie, boeien met omgeving, creativiteit en diversiteit.
 

En waar brengt ons dat?

Talent is en blijft een schaars en gewild goed. Dat betekent dat je als organisatie steeds meer moet doen om het aan te trekken en te behouden. Bedrijven die dat structureel aanpakken zullen zich onderscheiden van de “graaiers”. En daarmee mede een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van anderen. Organisaties zullen echter ook iets anders moeten doen dan zichzelf alleen aantrekkelijk maken voor talent: het daadwerkelijk kunnen onderscheiden van werkelijk talent, die talenten die passen bij hun heden en toekomst. Talent is namelijk alleen talent in een gegeven context.