26-9-2018


Stress. Negeren of aanpakken?

Iedereen heeft stress. In meer of mindere mate. Er is gezonde stress en ongezonde stress. Wat is het verschil en waarom is er verschil? Hoe ervaren mensen het verschil?

 

Stress of strain?

Zomaar wat vragen die opkomen als je het over stress hebt. Het woord stress, ooit bedacht door Hans Selye halverwege 1936, is eigenlijk verkeerd. Selye deed onderzoek naar strain (spanning), wat er gebeurde als men te lang in zo'n spanning zat en waar door men in een gestreste (uitgerekte) toestand kwam. Het woord stress is uiteinderijk gebleven.

 

Hoe ga je er mee om?

En zo is de definitie van stress een beetje gaan zweven. Het is daarmee ook wat ongrijpbaar geworden. De een krijgt al snel spanning van twee activiteiten op een dag, een ander ziet of voelt dat niet en plant er gerust ieder uur een. Wat is goed en wat is fout is niet het issue. De vraag is hoe ga je er mee om? Hoe plan en verwerk je al die activiteiten in je hoofd? Want daar begint het allemaal. In dat kader hebben wij Nupur Kohli geinterviewd. Jeugdarts en TEDx spreekster die zich verdiept heeft in stress en mentale fitheid.

 

Drie soorten stress

Er zijn drie soorten stress te onderscheiden: gezond – hanteerbaar – toxisch. De gezonde stress is positief. Iedereen heeft een bepaalde mate van stress nodig. Je krijgt meer kracht in je spieren, je zicht wordt beter en er wordt meer bloed door je lichaam gepompt. Je wordt alert. Allemaal goed. Je bent dan mentaal best fit.

 

Teveel van het goede

Toxische stress is voor niemand goed. Als een mens te lang stress ervaart of als deze echt te intens is, heeft dit nadelige gevolgen voor lichaam en geest. Klachten die daarbij kunnen optreden zijn: jachtige gevoelens, hoofdpijn, spierpijn, slaapproblemen. Te veel stress kan ook verantwoordelijk zijn voor nervositeit, overspannenheid, burn-out, angststoornissen en zelfs depressie.

 

Wat te doen?

Voel je je opgejaagd, nerveus, doodop en heb je zin om in bed te kruipen en heel hard te huilen? Blijf daar niet mee rondlopen. Ga naar je huisarts. Praat erover, lucht je hart. Misschien is dat al voldoende voor je. Misschien ook niet. Wil je meer, zoek dan een coach die gespecialiseerd is in overspannenheid, stress en burn-out. Vind wat bij je past. Het is meer dan de moeite waard.