25-6-2019


Medewerkerstevredenheid onderzoek

Wel eens een tevreden medewerker ontmoet? En? Beviel het? En weet u hoe u een medewerker tot een tevreden medewerker maakt? Wij niet. Waarom niet, vraagt u zich nu af? Welnu: tevreden mensen, en medewerkers zijn nou eenmaal ook mensen, komen nergens hun bed meer voor uit. Waarom zouden ze, ze hebben immers alles wat hun hartje begeert? Die drive, dat committment, die wil tot winnen, en die vasthoudendheid waar u zo op hamerde in dat functieprofiel en die u dacht gevonden te hebben in die ideale medewerker. Helemaal weg. Bovendien, wij weten zeker dat het ook niet kan. Wij zullen proberen dat toe te lichten. 

 

Tevreden? Dat lukt nooit!

Kijk eens om u heen, of beter: naar uzelf. En wees eens eerlijk: wat zou er allemaal niet moeten gebeuren om u echt helemaal tevreden te maken. Nou vooruit, behoorlijk tevreden dan, maar nog niet helemaal. Daar is dus waarschijnlijk veel voor nodig. En erger, voor anderen gelden weer andere maatstaven. We zijn namelijk nooit tevreden. Dus gaat u nu nog voor tevreden medewerkers? Wij dachten het niet, want dat lukt u dus nooit. Dat wetende gaat u, als ervaren manager, toch geen tijd, energie en geld investeren in iets wat nagenoeg geen rendement oplevert? Dat heeft u geleerd, en inmiddels waarschijnlijk ook aan den lijve ondervonden. Dus: hoe zit het nou met die medewerker als het om tevredenheid gaat? Geen aandacht aan besteden maar? Hopeloze zaak? Verspilde energie? Geen onderzoeken meer doen?

 

Tevreden versus gemotiveerd?

Wat we volgens ons willen en waarschijnlijk ook bedoelen, is niet een tevreden medewerker, maar een gemotiveerde medewerker. Daar kun je, zeker in deze tijden, iets mee. Die wil iets. Mooi, horen wj u denken, dat is dan geregeld. We vervangen tevredenheid door gemotiveerdheid, en klaar zijn we. Maar zijn medewerkers wel te motiveren? En wat is dan het verschil met iemand tevreden maken? Zijn mensen iets meer tevreden als ze gemotiveerd zijn? Kunnen wij dan dezelfde vragen stellen of ligt dat anders? Wij weten dat eerlijk gezegd niet. Wij hebben bewondering voor de mensen die vragen en combinaties van vragen kunnen bedenken, en daar nuttige informatie uit halen waar ondernemingen en managers wat mee kunnen doen. Ten goede, wel te verstaan. 

 

Reflectie

Wij pleiten voor nadenken en reflectie, niet voor afschaffing van dit soort onderzoeken, integendeel. Die ondernemingen die daar tijd en moeite in steken, hebben bij ons een streepje voor. Ze laten zien dat ze in ieder geval niet tevreden zijn met de status quo, en streven naar verbetering. Ze zijn gemotiveerd om het beste uit hun mensen te halen, en bereid waar mogelijk en binnen hun vermogen, daar de voorwaarden voor te scheppen. En u en wij weten dat het nooit helemaal goed is, dus naar die tevredenheid kunnen we fluiten. Wat wel interessant en bovenal relevant is, als u er in slaagt mensen te inspireren. Motiveren zullen ze dan zichzelf, en die tevredenheid is “des medewerkers eigen verantwoordelijkheid en zorg”. U doet al genoeg. 

 

Als onderzoeken ons een klein beetje in die richting helpen, hoe ze ook mogen heten, zijn wij weer een klein beetje meer tevreden.